شرایط نگهداری میوه در سردخانه

استفاده از سردخانه میوه در همه ی فصول سال در کشور ما، جهت نگهداری و سالم نگه داشتن میوه ها بسیار پر اهمیت است. درواقع نگهداری میوه‌های رسیده در سردخانه ‌های بالای صفر و زیر صفر باید طبق اصول مشخصی صورت گیرد. هدف اصلی از تدوین آیین‌ نامه‌های ذخیره‌سازی میوه‌ها و سبزیجات مختلف، نگهداری این محصولات برای مدت زمانی مشخص و سپس عرضۀ این محصولات به بازار است. نکته‌ای که دربارۀ ذخیره‌سازی میوه‌ها وجود دارد و فرایند ذخیره‌سازی آنها را مشکل می‌کند، بحث تنفس این محصولات و حساسیت بیشتر آنها نسبت به تغییر شرایط محیطی است. به طوری که اگر طبق اصول تعیین شده این محصولات نگهداری نشوند، به سرعت کیفیت ظاهری و ارزش غذایی خود را از دست داده و زیان بالایی را به فروشنده‌گان و سردخانه‌داران وارد می‌کند.

بررسی محل ساخت سردخانه میوه

پس از آنکه کاربری سردخانه را مشخص کردید، نوبت به محلی می‌رسد که قصد احداث سردخانه را در آن دارید. لازم است بدانید که هر مکانی برای ساخت سردخانه میوه جات مناسب نیست به عنوان مثال اگر محلی که برای احداث سردخانه میوه برمی‌گزینید گرمسیری باشد، لازم است تا از مواد عایق‌بندی قوی‌تری برای ساخت آن استفاده شود و سرما کمتر هدر برود. از این محل ساخت سردخانه میوه باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

ویژگی‌های محل ساخت سردخانه میوه

  • محل ساخت سردخانه میوه می‌بایست به زمین کشاورزی و باغی که محصولات در آن برداشت می‌شوند نزدیک باشد. توجه داشته باشید که نزدیکی فاصله موجب می‌شود تا میوه‌ها در مسیر انتقال به سردخانه کمتر دچار لهیدگی و آسیب بشوند.
  • سردخانه باید در محلی احداث شود که از تولیدی‌ها و کارخانجات دام و طیور فاصله داشته باشد.
  • اگر سردخانه‌ای که قصد احداث آن را دارید در متراژ بزرگتری است، باید برای آن سالن‌هایی جهت عبور و مرور لیفتراک در نظر گرفته شود.
  • سردخانه میوه می‌بایست از مکان‌های خطرناک مثل پمپ بنزین و نیروگاه‌ها که مستعد آتش سوزی هستند یا از مکان‌هایی که زلزله‌خیز هستند و یا در مناطق سیل‌خیز ساخته نشوند.

نقشه‌کشی و طراحی سردخانه میوه

پس از آنکه موارد لازم پیش از ساختن سردخانه را به انجام رساندیم نوبت به نقشه‌کشی و طراحی سردخانه می‌رسد. نقشه و طراحی سردخانه هم تا حدودی بستگی به نوع کاربری شما از سردخانه دارد. اگر سردخانه‌ای که برگزیده‌اید کانکسی است، نیازمند نقشه‌کشی نیستید و صرفا با برپا کردن دیواره‌های عایق و مونتاژ کردن آنها به یکدیگر سردخانه‌تان را ساخته‌اید.

ولی اگر کاربری سردخانه‌تان صتعتی است، در ابتدا نیازمند آنید که محل قرارگیری تجهیزات سردخانه را مشخص کنید و سپس به ساخت دیواره‌ها و بنای سردخانه بپردازید. در مورد سردخانه‌های صنعتی لازم است که اسکلتی فولادی یا بتنی استفاده کنید و در ساخت دیواره‌های آن از سفال یا بلوک بهره ببرید.

عایق‌بندی سردخانه میوه

پس از احداث ساختمان سردخانه می‌بایست دیواره‌ها، کف، سقف و در سردخانه را با مواد مناسبی عایق‌بندی کنیم. از آنجایی که در سردخانه‌های میوه‌ قصد منجمدسازی میوه را نداریم، نیازی به استفاده از عایق ضخیم وجود ندارد. بهترین عایقی که برای سردخانه‌های میوه به کار می‌رود پانل ساندویچی است که به ضخامت 15سانتی‌متر برای عایق‌بندی این نوع سردخانه کافی است.

ایجاد قفسه و چارت‌های هوشمندانه

در طراحی داخلی سردخانه قفسه‌بندی و نحوه چینش آن ضروری به شمار می‌رود. هر چه چینش قفسه‌های شما بهتر باشد، بهتر می‌توانید از ظرفیت سردخانه بهره ببرید. لازم است که قفسه‌ها فاصله مناسبی از یکدیگر و همچنین از کف سردخانه داشته باشند تا همه میوه‌ها به یک میزان از سرما بهره ببرند.

نکته‌ی دیگری که حائز اهمیت است، دقت در انتخاب جنس مناسب برای قفسه‌هاست. معمولا جنس قفسه‌های سردخانه میوه جات از ورق گالوانیره است که تحمل وزنی حدود 200 تا 600 کیلوگرم را دارند. از دیگر ویژگی این نوع قفسه‌ها ‌می‌توان به طاقت بالای آنها در مقابل رطوبت و زنگ‌زدگی اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *